ویژگی‌های رسید تعمیرگاه (قبض تعمیرات)

رسید تعمیر (قبض تعمیر یا قبض تعمیرات) چیست و چرا بهتر است تعمیرگاه به مشتری رسید چاپی بدهد؟

چاپ رسید تعمیر به جای نوشتن دستی آن دارای مزیت‌های بی‌شماری است مانند:

رسید تعمیرگاه چاپی چه ویژگی‌ها و بخش‌هایی دارد؟

شناسه ویژه یکتا

شماره یا شناسه منحصر به فردی که به یک رسید تعمیر اختصاص داده می‌شود تا:

در قبض‌های چاپی که فرم پیش‌چاپ‌شده دارند و جای داده‌های مشتری و دستگاه را خالی گذاشته هم شناسه یکتا وجود دارد.

ولی در چاپ رسید با نرم‌افزار می‌توان دوباره رسید با همان سریال را چاپ کرد یا شماره‌زنی را از شماره خاصی آغاز کرد.

مشخصات مشتری

یک رسید تعمیر باید بخشی برای مشخصات مشتری داشته باشد. تعمیرگاه باید نام و تلفن مشتری و در شرایطی نشانی مشتری را دریافت کند. اما تلفن و نشانی مشتری نباید روی رسید چاپ شود چون مشتری نیازی به دانستن شماره تلفن و نشانی خودش ندارد و دیگر اینکه دسترسی دیگران به رسید مشتری می‌تواند به حریم خصوصی مشتری آسیب بزند.

مشخصات دستگاه

این بخش مهمترین بخش رسید تعمیر است که با داده‌هایی که به نرم‌افزار می‌دهید تنطیم می‌شود. مهمترین این داده‌ها شرکت سازنده و مدل دستگاه است که برای دقیق‌تر و خاص شدن، سریال دستگاه هم نوشته می‌شود. ویژگی‌های دیگر مانند رنگ هم می‌تواند در رسید نوشته شود.

لوازم جانبی و همراه دستگاه

دستگاه‌های تعمیری همیشه به یک اندازه و وضعیت مشخص پذیرش نمی‌شوند و گاهی ناقص و کمتر از استاندارد و گاهی بیشتر از استاندارد و همراه با لوازم جانبی پذیرش می‌شوند که می‌تواند دلیل‌های گوناگونی داشته باشد مانند اینکه شارژر دستگاه هم باید بررسی شود یا در برخی تعمیرگاه‌های تخصصی فقط بورد دستگاه پذیرفته شود. دلیل هرچه باشد هم مشتری و هم تعمیرگاه باید به صورت مشخص و دقیق از وضعیت دستگاه در زمان پذیرش و لوازم همراه آن آگاه باشند و این با نوشته شدن در رسید انجام می‌شود.

وضعیت ظاهری

اگر دستگاه تعمیری دچار خرابی ظاهری یا شکستگی خاصی باشد که تعمیرگاه بخواهد آن را پیش از پذیرش ثبت کند تا پس از انجام کار مشتری دچار دردسر برای سلب مسئولیت در خصوص آن نباشد، این موضوع می‌تواند در رسید نوشته شود.

جزییات خدمت، عیب و اشکال ظاهری

عیب دستگاه می‌تواند با مشکلی که مشتری برای آن به تعمیرگاه آمده یکسان نباشد، مانند اینکه دستگاه روشن نمی‌شود ولی این از دید فنی اطلاعات خاصی نمی‌دهد یا حتی می‌تواند مشکل فنی در کار نباشد و دلیل خرابی شارژر مشتری باشد. شناسایی و تشخیص عیب فنی دستگاه در زمان تعمیر و توسط کارشناسان انجام می‌شود. بنابراین در رسید تعمیر باید موضوع به صورتی نوشته شود که گیجی بین این مفهوم‌ها پیش نیاید.

مشخصات تعمیرگاه

نوشته شدن مشخصات مانند نام، نشانی و تلفن تعمیرگاه بر روی رسید تعمیر از بایدهای اساسی رسید تعمیر است که باید صادرکننده رسید مشخص باشد تا ارزش حقوقی داشته باشد. افزون بر این، اگر مشتری بخواهد رسید را به شخص دیگری بدهد تا دستگاه را از تعمیرگاه دریافت کند نیاز به اطلاعات تماس و نشانی تعمیرگاه خواهد داشت. برای تعمیرگاه‌هایی که از نرم‌افزار برای چاپ رسید استفاده می‌کنند هم مشخصات تعمیرگاه است که رسید را خاص آن تعمیرگاه مشخص می‌کند.

مشخصات تعمیرکار کارگزار

بر اساس سیاست تعمیرگاه، تعمیرکاری که کار مشتری را دست می‌گیرد و انجام می‌دهد می‌تواند از همان زمان پذیرش مشخص باشد و بر روی رسید هم نوشته شود تا مشتری کار را از خود تعمیرکار پیگیری کند.

تاریخ و زمان پذیرش و تاریخ تقریبی آماده شدن

تاریخ و زمان پذیرش از بایدهای اساسی رسید تعمیر است که به آن ارزش حقوقی می‌دهد. نوشته شدن زمان پذیرش می‌تواند به بررسی فرایند پذیرش با بهره‌گیری از دوبین مداربسته (در صورت وجود) کمک کند تا بازه زمانی مشخص و کمتری را بررسی کنید و برای جستجو در ویدیوهای ضبط‌شده زمان هدر ندهید.

گاهی در زمان پذیرش زمان اماده شدن دستگاه یا دست کم زمان عیب‌یابی مشخص است که این زمان می‌تواند روی رسید نوشته شود تا مشتری بداند چه زمانی می‌تواند کارش را پیگیری کند.

برآورد هزینه

اگر در زمان پذیرش، کارهای لازم و هزینه انجام آن مشخص باشد یا در مورد آن تعمیرگاه و مشتری توافقی کرده باشند، مبلغ می‌تواند روی رسید نوشته شود. این مبلغ می‌تواند برآوردی و به صورت یک بازه یا سقف هزینه در رسید نوشته شود.

شرایط تعمیرگاه

از دیگر بخش‌های حقوقی رسید تعمیر، بخشی است که تعمیرگاه شرایط کلی پذیرش و تعمیر را برای آگاهی مشتری و همچنین سندی بر توافق بین مشتری و تعمیرگاه در رسید تعمیر می‌آورد. بندهای شرایط تعمیرگاه می‌تواند برای حفاظت حقوقی به کار برده شود.

گذشته از موضوع درگیری‌های حقوقی، آگاهی از شرایط تعمیرگاه سبب می‌شود مشتری انتظار بیش از عرف نداشته باشد و از حقوق خود آگاه باشد. به این ترتیب رضایت مشتری بیشتر خواهد شد.

شرایط پرداخت

در کنار هزینه تقریبی تعمیر، در زمانی که برای تعمیر پیش‌پرداخت (بیعانه) دریافت می‌شود، این مبلغ باید در رسید تعمیر نوشته شود تا در مورد آن اختلافی پیش نیاید.

امضای مشتری

بر اساس سیاست تعمیرگاه، امضای مشتری بر روی رسید یا پرونده یا هر نوع فرم تعهد دیگر می‌تواند از اختلاف‌های حقوقی جلوگیری کند و به تعمیرگاه برای حفظ حقوق خود کمک کند.

دانلود PDF

دانلود
logo-samandehi

کلیه حقوق محفوظ و هر گونه کپی‌برداری از مطلب‌ها غیرمجاز است

kasrasoft.ir